Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 25 Mac 2014

Pesakit Buah Pinggang Terpaksa Tunggu 20 Tahun

Pesakit buah pinggang sedang menjalani rawatan dialisis. Foto: Kosmo!

Kedudukan buah pinggang. Foto: BH

Pesakit sedang menjalani pembedahan pemindahan buah pinggang. Foto: Kosmo!


KUALA LUMPUR - Lebih 18,000 pesakit buah pinggang di negara ini terpaksa menunggu hingga 20 tahun untuk mendapatkan organ daripada para penderma. 
Fakta yang mendukacitakan itu dianalisis berdasarkan statistik penderma organ yang sangat rendah diterima daripada Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan (NKF) Malaysia. 
Pengasasnya, Dr. S. S Gill berkata, lebih 99 peratus daripada 18,347 pesakit akan terus berasa hampa apabila terpaksa menunggu dalam jangka masa yang sangat panjang. 
"Untuk pengetahuan semua, kurang satu peratus pesakit buah pinggang menerima buah pinggang dan jika bernasib baik, ahli keluarga pesakit yang menyumbangkan organ," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam. 
Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan mengenai 18,347 pesakit yang hidup dengan dialisis sementara menunggu untuk mendapatkan transplan buah pinggang. 
Malaysia merupakan antara negara paling ramai pesakit yang mengalami kegagalan fungsi organ tersebut. - Kosmo!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.