Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 14 Mac 2014

Bomoh Aibkan Malaysia

Seorang bomoh bersama pembantunya sedang melakukan ritual pelik kononnya untuk membantu menjejaki pesawat MH370

Media Arab, Al-Arabia pula melaporkan rakyat Malaysia menggunakan sihir untuk menyelesaikan misteri MH370

Kenyataan seorang menteri Malaysia berkaitan khidmat bomoh


KUALA LUMPUR - Kemunculan beberapa individu mendakwa mereka bomoh dengan melakukan pelbagai aksi selain ritual pelik kononnya untuk membantu menjejaki kehilangan pesawat MH370 Sabtu lalu, mengundang pelbagai persepsi negatif termasuk negara luar yang mengecam tindakan syirik dan tahyul berkenaan. 
Pelbagai media antarabangsa melapor cerita ‘Bomoh Kartun’ di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sejak beberapa hari lalu seperti mengaitkan amalan itu sebagai budaya negara ini. 
Media Arab, Al-Arabia turut melaporkan sihir adalah usaha terakhir rakyat Malaysia dalam menyelesaikan misteri kehilangan MH370. 
Bekas Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin turut menyelar dan menegur perbuatan pembomohan yang dilakukan kumpulan individu berkenaan memalukan Malaysia. 
Kata Mohd Asri, perbuatan bodoh, tahyul dan memalukan yang dilakukan kumpulan bomoh berkenaan memberikan imej buruk kepada masyarakat negara ini. 
“Pelbagai media antarabangsa melapor cerita ‘bomoh kartun’ di KLIA seakan mengaitkan itu dengan budaya kita. 
“Al-Arabiya ini turut melaporkan bahawa sihir adalah satu jalan yang diambil oleh rakyat Malaysia dalam kes MH370.  
“Justeru itu Islam melarang karut marut dan tahyul yang membawa kepada syirik, bodoh lagi menjatuhkan nilai diri sebagai manusia berakal,” katanya dalam akaun Facebooknya, DrMAZA.com petang semalam. 
Petikan status itu turut dimuat naik bersama lampiran laporan media Arab berkenaan yang mendapat perhatian pengguna Facebook. 
Harian Metro mendapati tidak sampai dua jam status itu dimuat naik ia mendapat reaksi orang ramai dengan lebih 12,000 likes, 1,400 pelbagai komen selain 3,600 berkongsi di laman Facebook masing-masing. - myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.