Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 31 Mac 2014

‘Darth Vader’ Jadi Calon Presiden Ukraine

“Darth Vader” bersama pengiring “Stormtroopers” dari Parti Internet Ukraine (UIP). Foto: AFP

Vader sering dilihat berada di Dataran Kemerdekaan Kiev ketika tunjuk perasaan lalu diiringi Stormtroopers. Foto AFP

Vader mengumumkan pencalonannya merebut jawatan presiden Ukraine dengan janji mengembalikan kegemilangannya. Foto: Reuters

Aktivis Parti Internet Ukraine (UIP) berpakaian kostum Stormtroopers sedang mengedar risalah. Foto: AFP

Darth Vader asalnya adalah watak jahat dalam filem Star Wars ciptaan George Lucas. Foto: AAP


KIEV - Ketika Ukraine cuba menstabilkan keadaan negara itu selepas dilanda pelbagai krisis, “Darth Vader” mengumumkan akan bertanding merebut jawatan presiden negara itu dengan janji mengembalikan kegemilangannya. 
Seorang penunjuk perasaan yang berpakaian seperti watak jahat dalam filem Star Wars itu sering dilihat berada di Dataran Kemerdekaan Kiev ketika tunjuk perasaan musim sejuk lalu sambil diiring “Stormtroopers” - tentera elit dalam filem berkenaan, semalam diumumkan sebagai calon presiden dari Parti Internet Ukraine (UIP). 
Dia menjadi terkenal kerana penampilannya itu. 
“Selepas mengadakan perbincangan di peringkat parti, kami memutuskan untuk mencalonkan Vader bertanding jawatan berkenaan,” kata pemimpin parti, Dmitry Golubov. 
Dengan memakai kostum serba hitam menyerupai watak berkenaan, dia terbabit dalam beberapa tindakan politik di negara itu sebelum ini. 
Pada November 2013, dia dengan diiringi Stormtroopers memasuki dewan bandar raya Odessa dan mengumumkan dirinya datuk bandar. 
Menurut laporan media tempatan, dia juga menuntut sebidang tanah di bandar itu bagi meletakkan “kapal angkasanya”. 
“Walaupun berseorangan, saya mampu menukar sebuah republik menjadi empayar bagi mengembalikan kegemilangan Ukraine, mengembalikan wilayah yang sudah hilang dan mengembalikan kebanggan negara ini,” katanya. 
Parti itu turut membayar wang pendaftaran calon “luar biasa” mereka. 
Pilihan Raya Presiden Ukraine dijadualkan pada 25 Mei selepas Viktor Yanukovych yang pro-Moscow digulingkan bulan lalu. - AFP/myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.