Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 19 Mac 2014

Khasiat Kunyit

Keistimewaan kunyit menarik minat penyelidik barat untuk mengkaji kepentingan bahan ini dengan lebih mendalam. Foto: Wikipedia

Kunyit yang terdapat di dalam serbuk kari bagus untuk orang tua kerana ia membantu prestasi kognitif lebih baik. Foto: Merdeka.Com

Kunyit dituai dengan mencabut pokok kunyit. Foto: Wikipedia

Pokok kunyit mudah ditanam dan boleh ditanam sama ada di halaman rumah atau dalam pasu. Foto: Wikipedia

Kunyit atau nama saintifiknya Curcuma Longa, antara rempah biasa digunakan terutama dalam masakan dan sumber menghasilkan jamu. 
Menyedari keistimewaan kunyit, ia menarik minat penyelidik barat untuk mengkaji kepentingan bahan ini dengan lebih mendalam. 
Pengerusi Inisiatif Global untuk Sistem Tradisional Kesihatan (GIFTS), Oxford, United Kingdom, Prof Gerard Bodeker, berkata kunyit diperakui oleh pakar dan hospital ternama di Amerika Syarikat dan Eropah untuk mengubat pelbagai jenis penyakit. 
Rahsia penawar daripada kunyit ini ialah daripada warna kuningnya yang dinamakan sebagai curcumin.
Katanya, curcumin adalah bahan aktif utama yang mampu menguatkan sistem imunisasi atau pertahanan badan daripada serangan penyakit. Ia juga dikenali sebagai bahan penyembuh terbaik dalam dunia perubatan tradisional dan moden. 
“Sebiji pil daripada ekstrak curcumin seolah-olah mengambil 20 sudu teh serbuk kunyit. Pakar perubatan dari Pusat Kanser Texas turut mendapati, curcumin ada antioksida yang mampu meneutralkan radikal bebas dan menjadi akar umbi kepada penyakit barah. 
“Radikal bebas adalah bahan kimia meresap ke dalam darah dan merosakkan sel dalam badan. Justeru, curcumin yang mengandungi komponen bioaktif polyphenol dapat membantu mencegah tanda awal barah,” katanya ketika ditemui pada majlis Rahsia Kehebatan Kunyit dan Teh Hijau, di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), baru-baru ini. 
Majlis anjuran Anugerah International Sdn Bhd itu turut melancarkan produk terbaharunya iaitu Pil Kunyit Anugerah. 
Bodeker berkata, curcumin bersifat antiradang dan antioksida yang berkesan untuk menghalang penyakit daripada berlaku dan ini amat baik untuk mereka mencapai tahap kesihatan optimum. 
“Apa yang lebih menarik mengenai kunyit, ia sangat selamat walaupun digunakan dalam jumlah besar,” katanya. 
Kunyit yang terdapat di dalam serbuk kari juga bagus untuk orang tua kerana ia membantu prestasi kognitif lebih baik. Selain itu, agen antiradang tinggi dalam kunyit berupaya untuk membunuh beberapa jenis sel barah dan sel yang tidak normal. 
Penyelidikan di Pusat Kanser Anderson, Texas, mendapati curcumin mengubahsuaikan pertumbuhan sel tumor melalui pengawalan sel isyarat pelbagai laluan seperti percambahan sel, penahan tumor dan sebagainya. 
INFO: KUNYIT 
* Berupaya membantu menyembuhkan luka dan pembersihan darah. 
* Turut digunakan bagi merawat asma, epilepsi, kekejangan, kolestrol tinggi, hidung berair, batuk, resdung, penyakit sendi dan pelbagai lagi. 
Bahan dalam kunyit 
* Bisdemethoxycurcumin, demethoxycurcumin, eugenol, dihydrocurcumin, azulene, borneol, D-camphene, caprylic acid, cineol, turmerone dan zingiberine. 
* Turut mengandungi ß-caryophyllene, ß-bisabolene dan ß-sesquiphellandrenendrene. 
* Curcumin dan Curcuminoids adalah dua benda yang berbeza dalam profil farmakologi. 
* Curcuminoids ialah campuran curcumin, demethoxycurcumin dan bisdemethoxycurcumin. 
Nama lain kunyit 
* India - Haldi 
* Cina - Jianghuang 
* Arab - al kurkum 
* Melayu dan Indonesia - Kunyit 
* Aceh - Kunyet 
* Madura - Konyet 
* Jawa - Kunir 
* Sunda - Koneng 
- Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.