Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 11 April 2013

Kisah Usahawan Cendol Yang Berjaya

Inilah restoran cendol milik Mohd Reza. Foto: yunusbadawi.

Mohd. Reza berdiri bangga di hadapan restoran cendolnya. Foto: Kosmo!

Air gula yang pekat dan tidak terlalu manis adalah rahsia kelazatan cendol. Foto: Kosmo

Gula enau dikatakan mampu menambahkan kelazatan cendol. Foto: Kosmo!

I 

Berkesempatan berkunjung ke Restoran Wahab yang dibuka dari pukul 10 pagi hingga 1 pagi, penulis sempat mengorek resipi kelazatan cendol di situ. 
Mohd. Reza yang sudah tujuh tahun mengambil alih perniagaan daripada bapanya, Abdul Wahab Mohd. Ismail berkata, kepekatan gula melaka dan kesegaran santan menjadi kunci utama kesedapan cendol. 
"Rasa cendol ditentukan oleh air gula yang pekat dan lemak manis santan yang diperoleh daripada kelapa muda," katanya. 
Menarik tentang perniagaan cendolnya, Reza menjelaskan, ia dimulakan oleh bapanya kira-kira 25 tahun lalu. 
"Daripada beca kepada van, kini kami memiliki lot perniagaan sendiri di sini." 
"Ia memberi peluang kepada semua orang untuk menikmati cendol, bukan sahaja pada waktu siang, tetapi juga waktu malam," katanya. 
Biarpun menawarkan pelbagai jenis cendol antaranya cendol pulut, jagung manis, kacang merah, tapai, cincau, bandung, sagu, barli dan aiskrim, cendol asli Wahab masih menjadi kegemaran ramai. 

II 
Baru-baru ini pula, penulis berkunjung ke Behrang, yang terletak di sempadan Selangor dan Perak untuk melihat sendiri proses cendol dihasilkan.
Di situ, kami menemui seorang pengusaha gerai makanan selera utara, Ishak Ahmad, 45. 
Gerai Ishak terletak di Behrang Stesen, Tanjung Malim, Perak. Foto: Kosmo!
Dia yang berniaga di gerai makanan di Behrang Stesen, Tanjung Malim, Perak, sudah 14 tahun berniaga cendol. 
Bermula dari bawah pokok mangga, sekarang dia mempunyai satu lot kedai yang tidak jauh dari tapak lama. 
"Saya jual cendol yang dibuat sendiri di rumah. Dulu sebelum ada kuali dan mesin, saya hanya buat untuk dimakan sendiri. 
"Kalau ada orang tempah untuk majlis keramaian, jarang saya ambil sebab kerjanya berat. Takut saya tidak mampu penuhi permintaan pelanggan," ujarnya. 
Menggunakan sepenuhnya resipi milik arwah ibunya, Ishak memberitahu, proses menghasilkan cendol tidak sesukar mana. 
"Apa yang penting, sukatan perlu betul dan tepung dimasak sehingga matang. Jika tidak cendol tidak akan menjadi." 
"Kalau menjadi pun, ia tidak mampu bertahan lebih daripada dua hari," katanya yang sudah hampir tiga tahun menggunakan kaedah moden dalam menghasilkan mi cendol. 
Sebelum ini, Ishak dibantu isteri, Raziah Mat Ali, 45, serta anak-anaknya memasak cendol. 
"Membuat cendol sama seperti memasak dodol. Bahan adunan yang dicampur dan digaul sebati akan dimasak sehingga menjadi doh yang pekat dan berkilat. 
"Kalau guna cara lama, saya perlu mengacau kawah cendol selama lebih kurang sejam dengan api sederhana. 
"Kawah tidak boleh ditinggalkan dan adunan mesti sentiasa dikacau bagi mengelakkan kerak terhasil di bahagian bawah," jelasnya yang turut memberi kepercayaan kepada isteri dan anak-anaknya untuk memasak cendol sekiranya dia sibuk di gerai. 
Menggunakan tepung beras sebagai asas doh, Ishak turut memasukkan tepung jagung ke dalam periuk serba guna yang disumbangkan oleh Jabatan Pertanian Hulu Selangor kepadanya pada tahun 2009. 
"Tujuan tepung jagung digunakan ialah untuk mengilatkannya," kata anak kelahiran Sik, Kedah ini. 
Selepas itu, Ishak mencampurkan satu jag air perahan daun pandan yang telah dibiarkan semalaman. 
"Jangan gunakan air pandan yang baru diperah airnya untuk membuat cendol. Nanti baunya hilang ditelan kapur," beritahunya sambil memasukkan separuh bekas kapur masak ke dalam adunan sebagai fungsi pengentalan. 
Setelah semua bahan siap dimasukkan, Ishak menambah sedikit air dan mengadun tepung sehingga sebati menggunakan sarung tangan getah bagi memastikan tiada tepung yang berketul. 
Apabila dia sudah berpuas hati dengan kesebatian dan warna adunan, barulah Ishak memasak adunan selama sejam di dalam periuk yang sama. 
Bilah-bilah kipas yang ada di tengah-tengah periuk mula mengacau adunan sehingga ia mengental sedikit demi sedikit. 
"Memandangkan periuk ini boleh ditetapkan masanya, saya tidak perlu menunggunya seperti dulu. 
"Biasanya selepas setengah jam, baru saya tinjau untuk memastikan sama ada perlu ditambah air atau tidak. 
"Ibu saya pernah berpesan, jangan terus masukkan air yang banyak ke dalam adunan sebaliknya masukkan sedikit demi sedikit."
"Ini penting bagi mengelakkan cendol menjadi cair," katanya yang terkenal sebagai pembuat cendol di sekitar Hulu Selangor dan Tanjung Malim. 
Ditanya tentang ketahanan cendol yang dihasilkan, Ishak menjawab, ia boleh tahan selama empat hari sahaja. 
"Saya tidak gunakan bahan pengawet. Siap dimasak perlu terus dimakan. 
"Kalau disimpan di ruang sejuk dingin, ia boleh tahan empat hari tetapi jangan pula dimasukkan ke ruang sejuk beku, nanti cendol akan rasa seperti span apabila dikunyah," katanya yang turut membekalkan cendol mentah untuk pasaran sekitar Tanjung Malim. 
Selepas sejam, adunan yang sudah mengental segera dialihkan ke mesin acuan cendol. 
Dari atas, mesin tersebut akan menekan adunan nanti dan mengeluarkan rantaian mi cendol yang terus memasuki bekas berisi air di bawahnya. 
Cendol ditekan menggunakan mesin. Foto: Flickr
"Proses ini perlu dilakukan segera, jika tidak tepung akan mengeras," kata Ishak yang sebelum ini menggunakan periuk yang ditebuk dengan paku sebagai acuan. 
Siap mi cendol diproses, Ishak beralih pula ke periuk berisi air gula yang tersedia di sebelahnya. 
Air gula yang menggunakan gula pasir dan gula melaka itu turut dicampur sedikit dengan gula enau untuk menambahkan kesedapannya. 
"Air gula yang sedap adalah rahsia keenakan cendol. Saya lebih suka menyediakan air gula yang pekat dan tidak terlalu manis untuk pelanggan saya," katanya. - Kosmo!


III

Sumbangan RM1,000 daripada seorang ayah untuk dijadikan modal permulaan kira-kira 17 tahun lepas berjaya mengubah kehidupan pengusaha cendol Md. Abd Hadi Md. Zain, 40, atau lebih dikenali Mat Cendol. 
Md. Hadi Md. Zain, dibantu anaknya Mohd Fariezal (kanan) menghasilkan cendol. Foto: Kosmo!
Pengalaman selama tiga tahun bekerja di kilang membuat cendol ibu saudaranya sebelum itu, telah dimanfaatkan sepenuhnya bagi mengubah kehidupannya sekeluarga. 
Pada awal pembabitan di Kampung Kedemit, Wakaf Bharu, Kelantan dia hanya menggunakan motosikal untuk membawa cendol ke pasar tetapi sekarang dia mampu memiliki sebuah van dan sebuah rumah konkrit yang dibina sembilan tahun lepas di atas tanah milik keluarga bernilai kira-kira RM80,000. 
"Semuanya itu merupakan hadiah kepada sebuah pengorbanan ibu bapa yang tidak ternilai harganya," katanya dengan nada pilu ketika memulakan cerita. 
Semuanya bermula apabila beliau menamatkan persekolahan setakat Tingkatan Tiga walaupun memperoleh keputusan A dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) pada tahun 1984. 
"Desakan rakan-rakan sebaya ketika itu untuk tidak melanjutkan pelajaran ke Tingkatan 4 di Sekolah Menengah Kebangsaan Wakaf Bharu betul-betul mempengaruhi," katanya lagi. 
Bermula dari situlah dia menempuhi kehidupan remajanya yang penuh dengan keseronokan dan tanpa hala tuju. 
"Masa tu, hendak suka semata-mata. Gi situ, gi sana, buah rambutan orang, hok kita. Ayah suruh mengaji sekolah supaya jadi orang, tapi kita tak endah," katanya mengimbas kenangan lama. 
Berbekalkan tulang empat kerat yang masih rapuh dia bersama rakan-rakan melakukan pelbagai kerja kampung bagi meneruskan kehidupan remaja walaupun pendapatan tidak seberapa. 
Ketika berusia 17 tahun dia mengambil keputusan untuk berkahwin dengan wanita pilihannya, Rokiah Mat Isa yang sebaya dengannya. 
Selepas berkahwin dia dan isteri menetap di Kuala Krai, dengan melakukan kerja-kerja kampung bagi menampung kehidupan sekeluarga. 
"Masa tu memang susah, kerja hanya seada-adanya saja, nak kerja lain sijil tidak ada, sekolah pun tok habis," katanya penuh dengan kekesalan. 
Bagi menyara kehidupannya sekeluarga dia merantau ke Singapura untuk bekerja sebagai buruh binaan selama hampir setahun. 
Walaupun pendapatan sebagai buruh binaan agak lumayan namun warna-warna kehidupan kampungnya seolah-olah telah sinonim dalam jiwanya. 
Sekembalinya ke kampung ketika berumur 19 tahun, dia bekerja di kilang cendol milik ibu saudaranya di Kampung Padang Tok La, Pasir Mas. Di sinilah bermulanya penglibatan beliau secara langsung dalam industri membuat cendol. 
Walaupun tidak memiliki segulung ijazah, dia bertekad untuk menempa nama setanding insan lain bagi menebus kesilapan masa lampaunya. 
"Setiap pekerjaan yang dilakukan bersungguh-sungguh pasti membuahkan hasil, itulah prinsip yang dipegang," kata ayah kepada empat orang anak itu. 
"Tuhan telah memakbulkan permintaan saya, kita tidak sunyi daripada membuat kesilapan, cuma akal sahaja yang mampu memperbetulkannya agar ia tidak berulang." 
Kini beliau mampu tersenyum daripada hasil titik peluh yang dicurahkan selama ini kerana cendolnya mendapat permintaan tinggi daripada masyarakat setempat. 
Permintaan cendol Md. Abd Hadi meningkat sekali ganda pada bulan Ramadan.
Setiap hari dia menghasilkan kira-kira 30 gantang cendol untuk dibekalkan kepada peraih-peraih pada harga RM7 untuk satu gantang, malah permintaannya akan meningkat sekali ganda pada bulan Ramadhan. 
Kepahitan hidup yang dirasai terubat apabila melihat dua daripada empat anaknya berumur antara 8 hingga 22 tahun berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi. - Kosmo!

4 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. saya nak tahu ada masuk tak cerita ni dalam mana2 majalah?

    BalasPadam
  3. Salam...min order byk mn?
    Hubungi sy d trg_4262@yahoo.com.my or 0129823416...
    Trima kasih

    BalasPadam
  4. Salam..
    Berapa gantang minimum order?cendol.boleh tahan brape lama?hubungi saya di trg_4262@yahoo.com.my 0129823416
    Trima kasih

    BalasPadam

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.