Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Ahad, 28 April 2013

Ahli Arkeologi Dakwa Temui Atlantis

Gambaran bandar purba Heracleion yang tenggelam di Teluk Aboukir, Mesir.

Tiga penyelam memeriksa patung raksaksa purba Hapi, dewa Sungai Nil, di tapak bandar tenggelam Heracleion

Frank Goddio menunjukkan batu bersurat Heracleion

Patung dewi Isis Mesir ditemui di bandar tenggelam

Patung Sphinx Heracleion dibawa keluar dari dasar Teluk Aboukir

Salah satu patung raksaksa yang ditemui di Heraclion menggambarkan Firaun yang tidak dikenali

Salah satu patung purba yang ditemui di Heracleion mempunyai persamaan dengan patung Greek


Ahli arkeologi percaya mereka telah menemui bandar legenda Atlantis yang tenggelam di luar pantai Mesir hampir 1,200 tahun lalu. 
Mereka menemui bandar Heracleion, salah satu pusat perdagangan yang paling penting di kawasan Mediterranean yang dikatakan 'hilang' di Teluk Aboukir. 
Bandar Heracleion ditemui pada tahun 2001. Selepas lebih daripada satu dekad penggalian, penyelidik kini dapat membuat peta yang menggambarkan kehidupan di pusat perdagangan purba itu. 
Bandar Heracleion ditemui secara tidak sengaja oleh ahli arkeologi bawah air Dr Franck Goddio yang mencari kapal perang Perancis kurun ke-18 di pantai Mesir, tetapi sebaliknya menemui bandar purba yang hilang itu. 
Selepas membuang lapisan pasir dan lumpur, penyelam menemui bukti kekayaan yang luar biasa, lukisan yang menggambarkan kehidupan di Heracleion, yang dipercayai menjadi pusat perdagangan Mediterranean lebih daripada 1,000 tahun yang lalu. 
Ahli-ahli arkeologi telah menemui 64 kapal tertanam di dasar laut empat batu di luar pantai Mesir, yang merupakan bilangan kapal-kapal purba yang paling banyak pernah ditemui di sesuatu tempat. 
"Kami telah mendapat gambaran yang lengkap tentang perdagangan yang telah berlaku di sana dan sifat ekonomi maritim pada zaman Mesir purba," kata Dr Damian Robinson, Pengarah Pusat Oxford bagi Arkeologi Maritim di Universiti Oxford kepada Telegraph. 
"Ada benda-benda yang berasal dari Greece dan Phoenicia." 
Pasukan penyelidikan antarabangsa juga telah menemui sisa-sisa kuil legenda Amun-Gereb yang menjadi pusat bandar Heracleion. 
Selain itu terdapat patung raksaksa dan beratus-ratus patung kecil dewa Mesir.  
Pasukan penyelidikan yang diketuai oleh Dr Goddio belum mengetahui sebab-sebab bandar Heracleion tenggelam tetapi terdapat teori mengatakan bahawa bandar purba itu dibina di atas tapak yang tidak stabil menyebabkannya tenggelam ke dalam laut.
"Kami baru diperingkat awal kajian," kata Dr Goddio kepada Telegraph. 
"Kami mungkin akan menjalankan kajian sehingga 200 tahun akan datang."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.