Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 18 Januari 2013

Jakarta Ditenggelami Banjir

Beberapa kawasan Jakarta dinaiki air. Foto: Okezone

Penduduk Jakarta yang terperangkap di kawasan banjir. Foto: Okezone

Banjir menambahkan lagi kesesakan jalan raya di Jakarta.  Foto: Okezone

Banjir menyekat pergerakan kenderaan di jalan raya. Foto: Okezone

Sekolah yang dilanda banjir. Foto: Okezone

Orang ramai terpaksa meredah kawasan banjir. Foto: Okezone

Kesesakan jalan raya berlaku di kawasan yang tidak ditenggelami air. Foto: Okezone

Bulatan di Jalan Hotel Indonesia turut ditenggelami air. Foto: Berita Harian


JAKARTA - Banjir paras pinggang melumpuhkan ibu negara Indonesia, Jakarta semalam jalan raya tidak dapat dilalui, beribu-ribu rumah ditenggelami air sehingga presiden juga terpaksa menyingsing seluarnya di istana. 
Air berlumpur melumpuhkan bandaraya yang menempatkan 14 juta penduduk dan sudah sedia teruk dengan kesesakan lalu lintas, di mana pemandu terperangkap selama beberapa jam di jalan raya. 
Sehingga malam kelmarin hampir 10,000 penduduk terpaksa meninggalkan rumah dengan sembilan penduduk dilaporkan terbunuh. Antara kawasan terjejas termasuk Menteng di Jakarta Tengah, Cempaka Putih di Jakarta Timur, Tanjung Priok dan Marunda di Jakarta Utara, Cengkareng dan Kebon Jeruk di Jakarta Barat, Bulungan di Jakarta Selatan dan Teluk Naga serta Cikupa di Tangerang. 
Presiden Susilo Bambang Yudhoyono juga dirakamkan menyingsing seluarnya hingga paras lutut ketika meninjau banjir di Istana Presiden. 
“Jakarta banjir, harap tiada banyak mangsa. Kami akan sediakan bantuan secepat mungkin,” katanya kepada jurugambar, mengarahkan tentera, polis dan pegawai bencana memastikan keselamatan. 
Mesyuarat pagi antara Susilo dengan Presiden Argentina, Cristina Fernandez de Kirchner terpaksa ditangguhkan selama dua jam. 
Perkhidmatan bas TransJakarta terpaksa menghentikan operasi di beberapa laluan di jalan raya yang tidak dapat dilalui, katanya dalam Twitter. 
Banjir juga menghalang beberapa jalan raya ke lapangan terbang dan menutup perniagaan di seluruh bandaraya itu termasuk di daerah perniagaan pusat. 
Pihak berkuasa meningkatkan amaran banjir ke peringkat paling tinggi awal semalam, kata jurucakap agensi pengurusan bencana kebangsaan, Sutopo Purwo Nugroho. - AGENSI / Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.