Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 31 Januari 2013

Misteri Kematian Gajah Pigmi Di Sabah

Yang selamat, hanya seekor anak gajah

Anak gajah di samping ibunya yang telah mati

Adakah anak gajah ini sedih dengan kematian ibunya?

Bangkai gajah yang mati diukur oleh renjer hidupan liar

Sebahagian bangkai gajah yang mati secara misteri

Sebenarnya, amat sukar menemui bangkai gajah jika dia mati secara normal


KINABATANGAN — Polis Kinabatangan mengesahkan menerima laporan daripada Jabatan Hidupan Liar berhubung kematian 13 ekor gajah Pygmy Borneo beberapa minggu lalu di Hutan Simpan Gunung Rara, Ulu Kuamut, Kinabatangan. 
Ketua Polis Daerah Kinabatangan, DSP Martin Lugu berkata, pihaknya menerima laporan polis itu pada 25 Jan dan telah membuka kertas siasatan mengenai kejadian itu. 
"Kami akan menjalankan siasatan mengikut Seksyen 429 Kanun Keseksaan (Khianat Terhadap Binatang). Siasatan dijalankan berdasarkan bidang kuasa polis termasuk meneliti sama ada berlaku unsur jenayah atau khianat,” katanya kepada pemberita di sini semalam. 
Berdasarkan laporan itu, pada 24 Januari, kira-kira jam 3.30 petang bertempat di kawasan Hutan Simpan Gunung Rara, lima ekor bangkai gajah iaitu satu jantan dan empat betina ditemui kira-kira lima kilometer daripada pintu pagar sebuah syarikat pembalakan iaitu Ampayar Kejora. 
Pemeriksaan terhadap semua bangkai gajah berkenaan mendapati tidak ada kesan kecederaan pada bangkai itu dan pada hari berikutnya iaitu pada 25 Januari satu lagi bangkai gajah ditemui kira-kira 1.5 kilometer dari pintu masuk syarikat pembalakan berkenaan dengan seekor anak gajah yang masih sihat berada dekat bangkai itu. 
Pada 26 Januari seekor lagi bangkai gajah ditemui kira-kira 14 kilometer dari pintu masuk syarikat pembalakan berkenaan dan tiga hari kemudian iaitu pada 29 Jan tiga lagi bangkai gajah ditemui tetapi lokasi bangkai itu ditemui belum dikenal pasti. 
Martin berkata, unit Forensik dengan bantuan Unit Udara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan pegawai polis dari Tawau akan ke kawasan kejadian itu esok untuk menjalankan siasatan. 
Sehingga berita ini ditulis, sebanyak 13 ekor bangkai gajah ditemui. — BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.