Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 31 Januari 2013

Israel Serang Syria

Sebuah pesawat F15 milik tentera udara Israel. Foto: AP


BEIRUT - Israel dilaporkan melancarkan serangan udara ke dalam kawasan Syria yang bersempadan dengan Lebanon. Pihak Amerika Syarikat (AS) mengesahkan serangan tersebut dengan mengatakan sebuah konvoi lori hancur diserang oleh Israel. 
Menurut dua pegawai Israel yang enggan dikenali, serangan itu ditujukan terhadap konvoi penghantaran barang yang diyakini oleh Israel mengandungi senjata yang hendak dibekalkan kepada kumpulan Hizbullah di Lebanon. 
Senjata tersebut dilaporkan adalah senjata canggih dan berkemampuan tinggi. Di antara senjata yang diseludup adalah peluru berpandu anti pesawat pejuang SA-17 yang dihasilkan Rusia. Di bawah kawalan Hizbullah, senjata itu mampu mengubah peta perjuangan kumpulan Hizbullah di Lebanon. 
Serangan kali ini akan menyebabkan hubungan Israel dengan Syria dan sekutunya, Hizbullah akan terus menjadi panas. Selain itu, serangan ini juga usaha Israel untuk menghalang Hizbullah memiliki senjata yang boleh menghancurkan Israel. 
Syria sehingga kini masih dilanda perang saudara antara tentera kerajaan dengan pihak pembangkang. Presiden Syria, Bashar Al-Assad enggan melepaskan kuasa, walaupun pertempuran sudah berlangsung selama 22 bulan yang bermula Mac 2011 lalu. 
Banyak pihak di Israel khuatir, kemerosotan kuasa Assad akan menyebabkan senjata kimia yang dimiliki Syria jatuh ke tangan Hizbullah. - Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.