Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 30 Januari 2013

Selepas 127 Tahun Belanda Akan Diperintah Raja

Ratu Beatrix (kanan) bersama Putera Mahkota Willem-Alexander


AMSTERDAM - Buat pertama kali, Belanda akan diperintah oleh Raja selepas 123 tahun diperintah oleh Ratu, apabila Putera Willem-Alexander menaiki takhta pada April ini. Raja  terakhir memerintah Belanda sebelum Ratu ialah Raja William III. 
Putera Alexander dilahirkan pada 27 April 1967 dan tinggal di Istana Drakensteyn hingga bondanya, Ratu Beatrix, menaiki takhta Belanda. 
Selepas bondanya menjadi Ratu, Putera Alexander berpindah ke Den Haag. Baginda mengikuti pendidikan di sekolah umum dan meneruskan pengajian di United World College of Atlantic, di Wales. 
Selain belajar di institusi pendidikan bertaraf antarabangsa, Putera Alexander juga pernah menyertai angkatan tentera. Setelah tamat latihan ketenteraan, Putera Alexander meneruskan pengajian sejarah di Universiti Leiden. Putera ini terkenal dengan hobi gemar berpesta sehingga baginda digelar Putera Pils (bir). 
Di peringkat antarabangsa, Putera Mahkota Belanda itu pernah menjadi anggota penasihat Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk isu air dan sanitasi. Baginda juga aktif dalam dunia sukan dan menjadi ahli Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa. 
Pada 3 Julai 2001, putera berusia 45 tahun itu berhadapan  kontroversi apabila baginda berkahwin dengan Máxima Zorreguieta, anak kepada bekas anggota junta tentera Argentina. 
Ramai pihak berharap, Putera Willem-Alexander akan memakai gelaran William IV. Gelaran itu juga digunakan oleh Raja William III (1817-1890). Nama sebenar Raja William III ialah Willem-Alexander Paul Frederik Lodewijk. 
Raja William III ialah putera kepada William II dan Permaisuri Anna Pavlovna dari Rusia. 
Putera Willem-Alexander akan menaiki takhta pada 30 April depan untuk menggantikan bondanya, Ratu Beatrix yang berusia 74 tahun. Ratu Beatrix mengumumkan akan turun takhta melalui siaran kebangsaan pada Isnin lalu. - Dutchnews




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.