Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 29 Januari 2013

Kerani Wanita Nyaris Ditipu 'Pegawai BNM'

Taman Medan Maju Jaya (hiasan). Foto: imej google

Bangunan Bank Negara Kuala Lumpur (hiasan). Foto: imej google

Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (hiasan)

Kompleks Daya Bumi (hiasan)

Pejabat Pos Malaysia (hiasan). Foto: imej google


Balai Polis Petaling Jaya (hiasan). Foto: imej google


PETALING JAYA - Seorang kerani wanita di Medan Maju Jaya, di sini, nyaris menjadi mangsa penipuan sindiket penyamaran pegawai Bank Negara Malaysia (BNM) dan pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur apabila diperdaya membuat pindahan wang dari akaun bank mangsa kononnya simpanannya itu akan dibekukan untuk siasatan satu kes mahkamah. 
Menurut sumber, mangsa berusia 46 tahun mendakwa menerima panggilan dari pejabat Pos Malaysia, Kompleks Dayabumi memaklumkan dia mempunyai surat dari mahkamah yang tidak dituntut dan memintanya menunggu panggilan dari IPK Kuala Lumpur, 21 Januari lalu. 
“Mangsa kemudian dihubungi seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai Inspektor Johnson Tan sebelum pegawai polis itu memberitahu mangsa tidak menghadirkan diri dalam satu kes mahkamah. 
“Pegawai polis itu memaklumkan mangsa terbabit kes berkaitan sindiket wang palsu dan diminta menunggu panggilan pihak BNM untuk arahan selanjutnya,” katanya. 
Katanya, tidak lama kemudian mangsa dihubungi seorang lelaki dari BNM yang memperkenalkan diri sebagai Encik Tan dan memberitahu akaun bank mangsa sudah disekat serta tidak boleh melakukan urusan keluar dan masuk duit. 
“Bagaimanapun, lelaki terbabit menawarkan bantuan bagi mengelak akaun atau wang mangsa daripada dibekukan atau dirampas dan memperdaya mangsa membuat pindahan wang dari akaun bank mangsa ke akaun bank yang dibekalkan sindiket. 
“Lelaki terbabit meminta mangsa pergi ke bank berhampiran untuk melakukan pemindahan wang selain memberikan satu akaun atas nama seorang lelaki tidak dikenali,” katanya. 
Namun, mangsa mengesyaki ia perbuatan sindiket penipuan dalam talian sebelum membuat laporan di Balai Polis Petaling Jaya. - myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.