Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 5 Februari 2014

Ibu Dan Teman Lelaki Dihadapkan Ke Mahkamah

Teman lelaki kepada ibu kanak-kanak perempuan yang ditemui mati di rumah kosong di Paka, dihadapkan di mahkamah. Foto: The Star

Turut di hadapkan ke mahkamah yang sama, Rabiatul Adawiyyah, ibu kepada kanak-kanak perempuan malang itu. Foto: myMetro


DUNGUN - Teman lelaki kepada ibu kanak-kanak perempuan dua tahun yang ditemui mati dibunuh di sebuah rumah kosong di Paka, di sini, pada Januari lalu dihadapkan di Mahkamah Majistret, di sini, semalam atas pertuduhan mendera dan mengabaikan mangsa serta tidak memiliki kad pengenalan ketika ditahan. 
Tertuduh yang juga suspek utama, Sofian Hadie Mohd Nor, 35, dari Kampung Baru Tebing Tembah, Paka, di sini, bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap dua pertuduhan mengikut Seksyen 31(1)(a), Akta Kanak-Kanak 2001 dan Peraturan 25(1)(n), Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 yang dibacakan di hadapan Majistret Hazwanie Husain Bustari. 
Mengikut pertuduhan, Sofian Hadie dipercayai menyebabkan kematian Nur Syafiqah Adawiyah Abdullah, 2, apabila didakwa mendera dan mengabaikan kanak-kanak itu yang berada dalam jagaannya. 
Dia yang turut terbabit dengan penagihan dadah didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Taman Perumahan Seberang Paka Fasa 2, Paka, di sini, kira-kira jam 3.20 petang pada 22 Januari lalu. 
Bagi kesalahan itu, dia boleh didenda sehingga RM20,000 atau penjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan. 
Selain itu, Sofian Hadie yang tidak bekerja itu turut didakwa mengikut Peraturan 25(1)(n), Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 kerana gagal menunjukkan kad pengenalan ketika ditahan polis di Pejabat Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Kuala Paka, di sini, jam 1.30 tengah hari pada 21 Januari lalu. 
Bagaimanapun, Sofian Hadie yang memakai baju lokap berwarna ungu dengan tenang mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan terhadap kedua-dua pertuduhan. 
Sementara itu, di mahkamah sama, ibu Nur Syafiqah Adawiyah, Rabiatul Adawiyyah Mamat, 28, turut didakwa mengikut Seksyen 192, Kanun Keseksaan (KK) kerana membuat laporan polis palsu berhubung kehilangan anaknya itu. 
Dia yang berpakaian baju-T merah dan bertudung hitam didakwa melakukan kesalahan itu di Balai Polis Paka jam 12.01 tengah hari 18 Januari lalu bagi membolehkan pihak berkuasa menjalankan siasatan mengikut Seksyen 363 KK kerana menculik. 
Bagaimanapun, Rabiatul Adawiyyah turut mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan terhadap pertuduhan berkenaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan boleh didenda jika sabit kesalahan. 
Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Wan Mohd Izzat Wan Abdullah manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam. 
Terdahulu, Wan Mohd Izzat dalam hujahnya memohon mahkamah tidak membenarkan jaminan terhadap Sofian Hadie atas alasan kes pembunuhan kanak-kanak itu membabitkan kepentingan awam dan mendapat perhatian meluas media. 
Katanya, jika Sofian Hadie dibenar diikat jamin, pihaknya bimbang tertuduh memberi ancaman keselamatan terhadap keluarga mangsa. 
Mahkamah membenarkan Rabiatul Adawiyyah diikat jamin RM6,000 dengan seorang penjamin manakala Sofian Hadie tidak dibenarkan diikat jamin. - myMetro

Berita sebelum ini di sini 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.