Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 13 Februari 2014

Bot Bomba Bawa Mangsa Banjir Terbalik

Air deras di Sungai Mempikit, Keningau. Foto: Panoramio

Sebuah jambatan gantung usang menyeberangi Sungai Mempikit. Foto: Panoramio

Jambatan menyeberangi Sungai Pegalan di Keningau. Foto: Geolocation


KENINGAU - Sebuah bot Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang sedang memindahkan mangsa banjir di Kampung Mempikit, terbalik menyebabkan kesemua 17 orang di atasnya terjatuh ke dalam sungai dalam kejadian di Keningau, Kota Kinabalu hari ini. 
Bagaimanapun menurut jurucakap bomba, kesemua mereka iaitu 14 mangsa banjir dan tiga anggota bomba berjaya diselamatkan dalam kejadian 10.33 pagi itu. 
Akan tetapi seorang kanak-kanak berusia dua tahun terpaksa dikejarkan ke Hospital Keningau selepas tidak sedarkan diri akibat kejadian, katanya ketika dihubungi di Kota Kinabalu. 
Beliau berkata kejadian berlaku ketika bot itu dalam perjalanan ke pusat pemindahan. 
Insiden dipercayai berlaku apabila mangsa banjir yang berada di atas bot itu berdiri selepas panik melihat arus Sungai Pegalan yang deras, menyebabkan bot tidak stabil lalu terbalik, katanya. 
Bernama difahamkan paras air Sungai Pegalan melimpah ke kawasan perkampungan sekitar, menyebabkan banjir kilat. - Bernama


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.