Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 6 Februari 2014

Bot 'Lelaki Ajaib Pasifik'

Di dalam bot inilah Jose Salvador Albarengo tinggal selama 14 bulan ketika beliau hanyut di Lautan Pasifik

Hidupan laut melekat di bahagian bawah bot Alvarengo

Dalam ruang sempit inilah Alvarenga bangun dan tidur selama 14 bulan 

Ini adalah tong yang berada di tengah-tengah bot. Terdapat dakwaan perahu Alvarenga telah 'dirompak' oleh penduduk pulau

Enjin bot Alvarenga yang dikatakan rosak

Inilah satu-satu pakaian ditubuh Alvarenga semasa beliau mula-mula ditemui.

Parut di tapak tangan Alvarenga


MAJURO, Kepulauan Marshall - Beberapa keping gambar menunjukkan sebuah bot yang dinaiki seorang nelayan, Jose Salvador Albarengo yang hanyut selama 14 bulan di lautan Pasifik rosak teruk dan berlumut, lapor akhbar Daily Mail semalam. 
Beberapa pegawai memberitahu, bot gentian kaca berkenaan sudah rosak dan dipenuhi teritip serta lumut sekali gus menunjukkan ia berada di dalam air laut untuk jangka masa yang lama. 
Turut berada di atas bot berkenaan sebuah kotak berwarna biru yang digunakan Albarengo, 37, untuk berlindung dari panas matahari tetapi tiada peralatan menangkap ikan ditemui. 
Botnya sepanjang 7.3 meter tersebut hanyut sejauh 12,874 kilometer dari Mexico. 
Dia yang berasal dari El Salvador hanyut selama 14 bulan sebelum dia dijumpai terdampar oleh dua orang penduduk tempatan di Kepulauan Ebon Atoll dekat Kepulauan Marshall pada 30 Januari lalu. 
Ketika ditemui, wajahnya berjambang, bermisai dan badannya kurus. 
Dia yang mendakwa hanyut selepas enjin botnya rosak sebelum ditiup angin dan hilang arah kemudian dihantar ke sini dengan menaiki sebuah bot polis. 
Albarengo yang kini menetap di sebuah hotel di Majuro mengejutkan para pegawai semalam apabila dia meminta untuk bersiar-siar di tepi pantai kerana terlalu bosan tinggal di dalam bilik. 
Ibu dan bapanya bersyukur kepada Tuhan selepas pihak media menyiarkan kisah anaknya mereka yang berumur 37 tahun itu masih hidup. 
Menurut Albarengo, seorang rakan nelayannya yang berusia di antara 15 hingga 18 tahun telah meninggal dunia sebulan selepas dia menempuh pelayaran yang gentir itu. 
Dia turut memotong rambut dan mencukur jambangnya di sebuah kedai gunting di sini baru-baru ini. - Agensi/Kosmo!

Berita sebelum ini di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.