Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 17 Februari 2014

Awas! Satelit Russia Jatuh Ke Bumi

Satelit Kosmos-1220 yang dilancarkan oleh Russia pada tahun 1980 diramal akan jatuh ke bumi di lokasi yang tidak diketahui

Sebelum ini, satelit GOCE milik Agensi Angkasa Lepas Eropah terhempas ke laut pada November 2013


MOSCOW - Pakar angkasa lepas memberi amaran mengenai ancaman ‘amat berbahaya’ dikaitkan dengan sebuah satelit Russia yang dikatakan akan jatuh terhempas di bumi semalam.
Sebahagian daripada satelit Kosmos-1220 yang kini tidak lagi berfungsi akan memasuki planet ini dengan kelajuan tinggi dan mengeluarkan api serta tidak dapat dikawal memasuki atmosfera Bumi, kata pegawai Russia yang mengesahkan perkara itu. 
Apa yang dibimbangkan ialah masa dan lokasi sebenar serpihan itu akan mendarat masih tidak diketahui. 
“Sehingga 7 Februari 2014, serpihan itu dijangka jatuh pada 16 Februari,” kata Kolonel Alexei Zolotukhin kepada agensi berita Russia, Ria Novosti. 
Masa dan lokasi sebenar serpihan dari satelit Kosmos-1220 itu mungkin akan berubah berikutan faktor luaran. 
Satelit itu dijangka mendarat di Lautan Pasifik di mana ia tidak akan mencetuskan sebarang ancaman.
Berdasarkan Fox News, ia mungkin boleh jatuh di mana-mana di Bumi ini. 
Pada 1978, satelit Kosmos yang tidak lagi berfungsi jatuh terhempas di pelabuhan yang tidak lagi digunakan di Kanada, menyebabkan serpihan radioaktif bertebaran dan terpaksa dibersihkan. 
Pada 2009 satelit ketiga Kosmos terhempas bersama sebuah satelit telekomunikasi Iridium Amerika Syarikat, menyebarkan serpihan di orbit. 
Terbaru adalah satelit GOCE milik Agensi Angkasa Lepas Eropah terhempas ke laut pada November 2013. 
Saiz dan berat sebenar satelit Kosmos-1220 itu juga tidak diketahui, lapor Ria Novosti, menambahkan lagi kepada ketidaktentuan peristiwa terbabit.
AGENSI/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.