Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Sabtu, 9 Februari 2013

Gajah Betina Rosakkan Tanaman Ditangkap

Gajah betina yang ditangkap oleh Perhilitan Perak di Kampung Jalong, Sungai Siput. Foto: Kosmo!


SUNGAI SIPUT - Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Perak berjaya menangkap seekor daripada sekumpulan gajah yang disyaki merosakkan tanaman penduduk di Kampung Jalong di sini petang semalam. 
Tangkapan dibuat kira-kira pukul 2.30 petang, selepas sekumpulan anggota Unit Tangkapan Gajah (UTG) Perhilitan Perak telah menembak gajah betina berkenaan yang dianggarkan seberat 1.5 tan dengan ubat pelali. 
Ketua UTG Perhilitan Perak, Mohd. Hazlin Qozek Aladdin berkata, pihaknya mengesyaki terdapat tiga lagi gajah masih berkeliaran di sekitar kawasan hutan tersebut, tetapi kesemuanya dipercayai anak kepada gajah betina berkenaan. 
"Ukuran tapak kaki hadapan gajah betina itu adalah sekitar 36 sentimeter dan ia dianggarkan berusia antara 15 ke 20 tahun. Kita akan terus melakukan pemantauan dengan menjejaki kesan tapak baharu gajah-gajah berkenaan. 
"Mereka didapati berkeliaran di kawasan hutan kampung tersebut yang jaraknya kira-kira 1.5 kilometer dari jalan besar dan berhampiran dengan Sekolah Kebangsaan Kampung Jalong," katanya ketika ditemui di sini semalam. 
Dalam pada itu, Mohd. Hazlin Qozek berkata, gajah betina berkenaan akan dipindahkan ke Unit Pengurusan Gajah Kebangsaan di Kuala Gandah, Lanchang, Pahang dalam tempoh seminggu lagi. 
Katanya, kejadian gajah merosakkan tanaman seperti getah, kelapa sawit, sayur-sayuran dan jagung sudah lama tidak berlaku di kawasan berkenaan. - Kosmo!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.