Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 28 Februari 2013

Warga AS Mempunyai Hak Untuk Menjadi Bodoh

John Kerry berkata "warga AS mempunyai hak untuk menjadi bodoh" semasa berucap di Berlin

Kerry berucap di dewan bandar pada hari Selasa

Kerry berjabat tangan dengan anak-anak kakitangan Kedutaan Amerika Syarikat di Kedutaan di Berlin

Kerry tiba di dewan bandar di berlin untuk berucap di hadapan sekumpulan belia

Kerry menurunkan tandatangan di "Facebook Wall" selepas menyampaikan ucapan


BERLIN - Sebaik tiba di Jerman, Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) yang baru, John Kerry terus berucap di hadapan sekumpulan pelajar Jerman. 
"Sebagai negara dan sebuah masyarakat, kita hidup dengan menghirup udara kebebasan serta mengamalkan toleransi beragama," ujar Kerry. 
"Kami kadang-kadang berfikir, mengapa Mahkamah Agung kami membiarkan satu kumpulan melakukan perarakan sedangkan perarakan itu bersifat provokatif. Mereka juga dibenarkan membawa sepanduk-sepanduk yang mengandungi hinaan terhadap kumpulan lain. Alasannya adalah kerana, itu merupakan kebebasan bersuara. Di Amerika, anda juga mempunyai hak untuk menjadi bodoh jika anda mahu," tambahnya disambut dengan ketawa oleh para pendengar. 
Kerry menegaskan, menjadi bodoh di negara AS adalah perkara yang dibolehkan. Toleransi itu dianggap sebagai dasar dan suatu yang patut diperjuangkan. 
Kerry ketika ini sedang melakukan lawatan ke luar negaranya yang pertama. Lawatan itu bermula pada 1 Februari lalu dan akan berakhir pada 6 Mac depan. 
Kerry juga sempat mengingati kembali masa kecilnya pada tahun 1950. Pada tahun 1950, Kerry sebagai anak diplomat AS berpeluang mengelilingi bandar Berlin dengan menaiki basikal. 
Bagaimanapun semasa Kerry berusia 12 tahun, Jerman telah berpecah menjadi Jerman Barat dan Jerman Timur. Menyedari perpecahan itu, Kerry tidak lagi berpeluang  mengelilingi Jerman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.