Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 28 Februari 2013

Akhirnya Chuck Hagel Jadi Setiausaha Pertahanan AS

Senat AS telah meluluskan perlantikan Hagel tetapi hanya empat anggota Republikan mengundi beliau

Chuck Hagel disambut pegawai kanan tentera semasa tiba di ibu pejabat pertahanan AS di Pentagon

Hagel bersama isteri diiringi pegawai kanan tentera masuk ke Pentagon

Hagel mengangkat sumpah jawatan di hadapan Pengarah Pentadbiran dan Pengurusan Jabatan Pertahanan AS

Hagel dari Parti Republikan ialah sahabat kepada Obama dari Parti Demokrat. Di tengah ialah Jeneral David Petraeus


WASHINGTON - Akhirnya Dewan Senat Amerika Syarikat (AS) mengundi meluluskan perlantikan Chuck Hagel sebagai Setiausaha Pertahanan, menggantikan Leon Panetta. Bagaimanapun hanya empat Senator dari Parti Republikan mengundi menyokong veteran Perang Vietnam itu. 
Semasa pengundian seramai 58 Senator AS mengundi menyokong pencalonan Hagel, manakala 41 lagi tidak menyokong. 
Empat Senator Republikan yang menyokong Hagel ialah Rand Paul dari Kentucky, Thad Cochran dari Mississippi, Mike Johanns dari Nebraska, dan Richard Shelby dari Alabama. Obama mengalu-alukan keputusan Senat AS terhadap pengesahan pencalonan Hagel. 
"Dengan pengesahan kedua-dua parti terhadap pencalonan Chuck Hagel, kita akan segera mendapat setiausaha pertahanan yang baru yang layak memimpin pasukan-pasukan kita," ujar Obama. 
"Sejak dia (Hagel) berperang secara sukarela di Vietnam, Chuck sudah menyerahkan nyawanya untuk menjaga Amerika dan pasukannya. Dia adalah seorang patriot Amerika yang berperang dan menumpahkan darahnya untuk negara kita, dia juga memahami pengorbanan suci anggota pasukan, keluarga tentera, dan veteran AS," tambahnya. 
Beberapa pihak yang menentang perlantikan Hagel masih berpendapat bahawa lelaki berambut putih itu akan memburukkan hubungan AS dengan Israel. Terdapat juga anggota Demokrat yang turut meragui pencalonan Hagel. 
Prestasi Hagel semasa berucap di hadapan Senat AS juga tidak begitu memuaskan. Hagel mendapat kritikan pedas dari beberapa anggota Republikan seperti Senator John McCain dan Senator Lindsey Graham.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.