Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 26 Februari 2013

Armada Tentera Laut Iran Lintasi Selat Melaka

Tentera laut Iran sedang beroperasi: Foto: AFP

Tentera laut Iran sedang menguji peluru berpandu mereka. Foto: Warta News

Laksamana Habibollah Sayyari, Ketua Turus Tentera Laut Iran. Foto: irib world service


TEHERAN - Ketua Turus Tentera Laut Iran Laksamana Habibollah Sayyari, menyatakan, armada kapal perang Iran baru saja melalui perairan Selat Melaka. Peristiwa ini merupakan yang pertama kali sejak Revolusi di Iran pada tahun 1979. 
"Untuk pertama kalinya sejak revolusi Iran, kapal perang kita mampu melintasi Selat Melaka," ujar Sayyari. 
Armada kapal perang yang melintasi Selat Melaka terdiri daripada kapal pemusnah Sabalan dan kapal pengangkut helikopter, Kharg. Armada tersebut belayar merentasi Lautan Hindi dan Pasifik dalam rangka lawatan persahabatan ke Sri Lanka dan China. 
Setelah melalui Selat Melaka, armada tersebut akan menuju pelabuhan Zhianjagang di China. Dalam perjalanan pulang nanti, armada itu akan singgah di Pelabuhan Colombo di Sri Lanka. 
"Lawatan ini membawa mesej persahabatan dari Iran kepada China dan Sri Lanka," lanjut Sayyari. 
Pada masa ini Iran sedang berusaha meningkatkan pengaruhnya di kawasan laut Asia. Polisi ini bertujuan untuk melindungi laluan pelayaran yang seringkali dilalui oleh kapal-kapal Iran. - Press TV

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.