Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 31 Oktober 2012

Dahsyatnya Taufan Sandy

Imej satelit  menunjukkan bagaimana besarnya Taufan Sandy yang membadai Amerika Syarikat.

CAPE CANAVERAL, Florida - Taufan Sandy yang membawa kemusnahan besar di pantai timur Amerika Syarikat (AS) dapat dilihat dari angkasa lepas. 
Komander Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS), Sunita Williams semalam menyatakan dia dan seorang kru lain dapat melihat lingkaran besar Sandy semasa ia mendekati pantai timur itu. 
Keluarga Sunita tinggal di New England dan dia membuat pemerhatian dengan teliti di wilayah tersebut. 
Taufan Sandy itu melanda New York kelmarin sehingga mengakibatkan hampir keseluruhan bandar raya tersebut tenggelam. 
Taufan itu juga menyebabkan sistem tren bawah tanah di bandar raya New York mengalami kerosakan teruk dalam tempoh 108 tahun. 

Lebih enam juta penduduk terputus bekalan elektrik dari Carolina ke Ohio. 
"Ia akan menjadi salah satu rekod," kata Naib Presiden Kanan Consolidated Edison, John Miksad. 
Beliau menyatakan, lebih 670,000 pelanggan syarikat itu yang tidak mendapat bekalan elektrik akibat taufan tersebut di bandar raya New York. - Agensi  
Kosmo! Online 31.10.2012
_______________________________________________________________________

Demikianlah besarnya kuasa alam ciptaan Tuhan. Maka tidak mustahil kawasan-kawasan yang dilalui oleh taufan berkenaan mengalami kerosakan yang teruk.
Sementara insan-insan yang berada di Stesen Angkasalepas Antarabangsa (ISS) hanya mampu melihat dan membuat pemerhatian, tetapi tidak mampu melakukan apa-apa untuk menghalang, atau memperlahankan, atau sekurang-kurang mengalihkan hala taufan berkenaan ke laut lepas.
Jika demikian kehendak Tuhan, tiada siapa yang dapat menghalangnya. Kita hanya mampu berdoa dan berbuat amal kebaikan agar Tuhan tidak menimpakan kita dengan malapetaka yang dahsyat seperti ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.