Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 29 Oktober 2012

50,000 Orang Muda Muflis Di Malaysia


Kuala Lumpur: Lebih 50,000 orang muda berusia bawah 34 tahun diisytiharkan muflis di negara ini dalam tempoh lima tahun lalu. 
Kebanyakan mereka bankrap disebabkan kegagalan membayar balik pinjaman sewa beli kenderaan, pinjaman perumahan, pinjaman peribadi dan pinjaman perumahan. Malah ada juga yang menjadi mangsa penipuan disebabkan penggunaan butiran peribadi mereka oleh peminjam tidak dikenali. 
Berita Harian 28.10.2012
_______________________________________________________________________

Inilah masalah 'orang muda' di Malaysia sekarang ini. Sebenarnya, 'orang muda' di negara ini mula terlibat dengan hutang sejak mereka belajar di universiti lagi, kerana terpaksa berhutang dengan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional). Maknanya, sebelum ada pekerjaan, mereka sudah ada hutang!
Setelah bekerja, 'orang muda' perlu (perlu atau mahu?) pula memiliki kenderaan sendiri dan berkahwin dengan pasangan yang dicintai. Sebagai orang yang baru bekerja, tentulah 'orang muda' belum mempunyai simpanan. Akhirnya, hutang lama belum langsai dibayar, buat pula hutang baru, iaitu pinjaman sewa beli kenderaan dan pinjaman peribadi untuk membiayai perkahwinan.
Maka, 'orang muda' terpaksa memperuntukkan kira-kira 20% daripada pendapatan mereka semata-mata untuk membayar hutang! Namun, apabila kos sara hidup meningkat lagi, 'orang muda' akhirnya hilang keupayaan untuk membayar hutang-hutang mereka mengikut jadual.
Kesudahannya, 'orang muda' yang masih 'mentah' dalam pengurusan kewangan peribadi itu terpaksa mempelajari risiko kesilapan mengurus hutang melalui prosiding mahkamah oleh pihak finance dan tindakan Jabatan Insolvensi. Itupun jika mereka mahu belajar daripada pengalaman.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.