Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 30 Oktober 2012

New York Umpama Bandaraya Berhantu

Kenderaan tenggelam semasa lonjakan ribut berhampiran Terowong Brooklyn, Isnin, Oktober 29, 2012, di New York. 

Pemandangan di sebatang jalan raya di tepi pantai Southampton, New York.

Kawasan kediaman yang terkena bencana.

Pohon kayu yang tumbang.

NEW YORK - Pihak berkuasa New York kelmarin mengarahkan 375,000 orang berpindah dari kawasan pantai sebelum ketibaan taufan Sandy. 
Lebih 7,400 penerbangan turut dibatalkan manakala kakitangan pentadbiran yang tidak penting diarah supaya tidak datang ke pejabat. 
Semua perkhidmatan bas dan tren di kawasan tepi pantai digantung. Perkhidmatan pengangkutan awam juga tidak beroperasi di Philadelphia dan Washington DC. 
Bangunan pejabat Bursa Saham New York dan Nasdaq juga ditutup. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu membatalkan mesyuarat di ibu pejabatnya di sini. Pertunjukan teater Broadway juga ditutup kepada orang ramai. 
Semua sekolah di Baltimore, Boston dan Washington DC turut ditutup bagi menghadapi kedatangan taufan Sandy. 
Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengisytiharkan perintah darurat di negeri Massachusetts, Connecticut, Rhode Island, New York, New Jersey dan Pennsylvania. 
Taufan dari Lautan Atlantik itu bergerak ke pantai timur Amerika Syarikat. Lebih 60 juta penduduk di kawasan itu terjejas. Agensi
Kosmo! Online 30.10.2012 
_______________________________________________

Memang bandaraya New York pernah digambarkan mengalami keadaan huru hara dalam beberapa filem fiksyen disebabkan peperangan. Tapi, itu hanya filem yang berdasarkan imaginasi pengarahnya. Namun, kita tidak pula menyangka bandaraya New York yang sibuk itu boleh bertukar menjadi lengang hanya kerana faktor alam.
Demikianlah kuasa alam. Bukankah kuasa alam itu hanya sedikit kekuatannya jika dibandingkan dengan kekuasaan Tuhan Semesta Alam?

Terbaru: Kesan Taufan Sandy

Stesen Subway New York yang selalunya sibuk kini lengang

Keadaan di Atlantic City, New Jersey

Kren patah

Jalan raya lenggang

Keadaan di New York

Di kawasan rendah Manhattan

Ombak tinggi

Banjir di New Jersey

Lagi pohon kayu tumbang

Kawasan rendah Manhattan, New York mula bergelap


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.