Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Sabtu, 27 Oktober 2012

Ramalan Keputusan Pilihan Raya Presiden AS


Kebanyakan pemerhati pada masa ini meramalkan calon GOP Mitt Romney akan mendapat undi popular dalam pemilihan di peringkat nasional, tetapi tinjauan di sembilan negeri menunjukkan  Presiden Obama menang dengan kelebihan yang tipis. 
Persoalannya: Bagaimana jika Romney menang undi popular, tetapi Obama memenangi 270 undi kolej pemilih dan kembali memegang semula jawatan presiden? 
"Saya fikir ia adalah satu kemungkinan 50/50 - atau lebih," kata Mark McKinnon, yang merupakan penasihat strategi politik untuk bekas Presiden George W. Bush. 
"Jika pilihan raya diadakan esok, ia tidak akan hanya menjadi satu kemungkinan, ia akan menjadi kenyataan," tambah William A. Galston, felo kanan di Brookings Institution, yang juga berkhidmat sebagai penasihat dasar kepada bekas Presiden Bill Clinton. 
Ia merupakan keputusan yang bercanggah antara pengundi dan kolej pemilih yang sekiranya berlaku merupakan kali kelima dalam sejarah Amerika - dan kali kedua dalam dua belas tahun - bahawa orang yang menduduki Rumah Putih tidak mendapat undi popular pada Hari Pemilihan . 
Apa yang tidak pernah berlaku sebelum ini ialah seorang Presiden yang sedia ada kembali memegang jawatan selepas majoriti pengundi mengundi untuk mencampakkannya keluar. 
Setiap presiden moden akan dilantik semula - Dwight D. Eisenhower, Richard M. Nixon, Ronald Reagan, Clinton, George W. Bush - telah mendapat undi popular yang lebih besar berbanding pemilihan pada penggal pertama, dan dengan itu, berhak untuk menuntut mandat. - Washington Post
_______________________________________________________________________ 

Begitulah rumitnya perihal pilihan raya. Kontroversi tidak sahaja melibatkan keputusan pilihan raya di negara ketiga, bahkan berlaku juga di negara maju seperti Amerika Syarikat (AS).
Kira-kira 12 tahun yang lalu, calon Demokrat,  Naib Presiden Al Gore memenangi undi popular tetapi George W Bush memenangi undi majoriti kolej pemilih (electroral college). Apabila kes dibawa ke Mahkamah Agung, kemenangan telah berpihak kepada Bush. 
Maka Bush telah mengangkat sumpah sebagai Presiden AS ke-43. Bagaimanapun Bush berjaya memenangi undi majoriti pada pemilihan penggal keduanya 4 tahun berikutnya dengan mengalahkan John Kerry, calon Demokrat.
Apakah ramalan terhadap Obama itu akan benar-benar berlaku? Hanya Tuhan saja yang mengetahui buat masa ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.