Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 31 Oktober 2012

Manusia Terdesak Biasanya Kreatif Dan Inovatif

Tambah kapsyen
BANDAR GAZA, Palestin - Penduduk di sini menanam pelbagai jenis sayur dan tanaman herba di atas bumbung apartmen mereka. 
Banyak bumbung rumah dan bangunan apartmen di bandar ini dilengkapi sistem penanaman yang menggunakan air serta bahan kumuhan dari tangki-tangki ternakan ikan tilapia sebagai baja. 
Projek tersebut dibiayai sebuah agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. 
"Ia adalah untuk membantu penduduk paling miskin di bandar ini menghasilkan makanan sendiri tanpa menggunakan racun seranggan," kata timbalan pengurus projek berkenaan, Mohammed El Shatali. 
AFP Kosmo! Online 30.10.2012
_______________________________________________________________________

Ini berita baik buat rakyat Malaysia. Kita boleh jadikan berita ini sebagai iktibar dan motivasi untuk membolehkan kita menghasilkan sendiri makanan yang halal dan sihat.
Dikatakan halal kerana kita sendiri yang menanamnya. Dikatakan sihat pula, kerana kita tidak perlu menggunakan baja kimia dan racun serangga untuk tanaman kita.
Apakah tanaman yang boleh kita tanam? Buat permulaan, kita boleh menanam pokok terung, tomato, daun sup, bawang untuk menghasilkan daun bawang dan lain-lain pokok yang sesuai.
Caranya: kita gunakan pasu bunga yang biasa digunakan untuk menanam bunga. Selain menanam bunga yang hanya boleh dipandang, tapi tak boleh dimakan, elok juga kita menanam sayuran yang boleh di makan. Tempatnya: di beranda rumah atau di mana-mana tempat yang sesuai dalam kawasan rumah kita.
Manfaatnya: kita dapat menjimatkan belanja ke pasar, kita dapat menyediakan sayuran segar yang baru dipetik dan yang paling penting, sayuran yang kita makan bebas daripada baja kimia dan racun serangga. Mudah-mudahan usaha kita diberkati Tuhan.
Kesimpulannya, halal+berkat: Insya-Allah sihat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.