Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Sabtu, 27 Oktober 2012

Lagi Kisah Orang Mati Hidup Semula

Araujo bergurau dengan orang kampungnya selepas dilaporkan mati. Foto: Berita Harian
BRASILIA - Seorang lelaki yang bekerja sebagai pencuci kereta di timur laut Brazil menggemparkan keluarga dan orang ramai apabila muncul ketika pengkebumiannya. 
Ia berpunca daripada kesilapan anggota keluarganya yang tersilap mengesahkan identiti Gilberto Araujo, 41, di sebuah rumah mayat, lapor media di sini kelmarin. 
Keluarga dan sahabat handai Araujo berhimpun dekat mayat seorang lelaki yang dikatakan Araujo di bandar Alagoinhas, negeri Bahia, apabila Araujo muncul. 
Araujo sudah empat bulan tidak pulang ke kampungnya sehinggalah diberitahu mengenai perkara itu. Dia menghadiri majlis 'pengkebumiannya' itu selepas seorang rakan melihatnya dan memberitahu mengenai kematiannya. 
"Saya cakap, hai semua, saya masih hidup," kata Araujo kepada laman web berita akhbar O Globo. 
Ibunya, seorang pekedai, Maria Menezes berkata, ada beberapa orang yang hadir di pengebumian itu pengsan dan ada yang lari lintang pukang. Agensi - Berita Harian 25.10.2012
_______________________________________________________________________

Begitulah adatnya manusia, rasa sedih ketika kematian ahli keluarga yang tersayang. Tapi bila orang yang disangkakan mati itu hidup semula, ada pula yang pengsan dan ada yang lari lintang pukang.
Kisah seperti ini terjadi di mana-mana. Mungkin itulah hikmahnya orang yang sudah mati di dunia ini tidak akan hidup semula. Kalau orang mati hidup semula, nanti orang yang hidup akan merasa takut dan mati terkejut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.