Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 28 November 2013

China Hantar Kapal Perang Ke Laut China Selatan

Kapal induk pembawa pesawat udara Liaoning berlepas ke Laut China Selatan untuk latihan pada hari Selasa. Foto: Xinhua

Kehadiran kapal induk Liaoning di Laut China Selatan membimbangkan Filipina. Foto: Xinhua


MANILA - Filipina semalam berkata, kehadiran kapal pembawa pesawat udara China di perairan Laut China Selatan bakal menimbulkan ketegangan walaupun ia didakwa hanya untuk menjalani latihan. 
Jurucakap Jabatan Hal Ehwal Luar Filipina Raul Hernandez berkata, kehadiran kapal induk itu amat membimbangkan dan melanggar perjanjian dua negara itu berhubung kawasan perairan Laut China Selatan. 
“Kehadiran kapal berkenaan mesti tidak melanggar undang-undang antarabangsa, termasuk yang diputuskan Konvensyen PBB,” katanya. 
Kapal induk pembawa pesawat udara Liaoning berlepas dari pelabuhan di Qingdao kelmarin bersama dua kapal pemusnah dan frigat untuk menjalankan latihan serta ujian dalam misi yang didakwa China sebagai satu rutin biasa. 
Kawasan itu dianggap sensitif kerana membabitkan perairan yang dipertikaikan beberapa negara, termasuk Jepun, Filipina dan Malaysia. - Reuters/myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.