Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 27 November 2013

Rakyat Malaysia Digesa Guna MyKad Baru

Wong Kye Sang, 76, menunjukkan MyKad baru (kanan) dan MyKad lamanya di Putrajaya semalam.

Ciri-Ciri myKad baru

Ciri keselamatan pada MyKad baru telah dipertingkat

Sejarah kad pengenalan: Kad pengenalan tahun 1950-an hingga 1970-an

Kad pengenalan tahun 1990-an

MyKad yang menggantikan kad pengenalan sebelumnya

Terkini, MyKad baru. Apakah akan dapat mengelakkan pemalsuan MyKad oleh pihak tidak bertanggungjawab?


KUALA LUMPUR - Seramai 27 juta rakyat Malaysia digesa menggunakan MyKad baru, yang memiliki dan dilengkapi ciri keselamatan terkini, untuk mengelakkan pemalsuan MyKad oleh pihak tidak bertanggungjawab. 
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, ciri keselamatan yang ada pada MyKad baru itu sudah dipertingkat untuk menyemak maklumat data seseorang individu itu. 
Justeru itu, beliau berkata, sindiket kad pengenalan palsu boleh dibanteras dengan lebih berkesan. 
“Dalam perkara ini, Kementerian Dalam Negeri (KDN) melihat ciri keselamatan kad pengenalan yang ada (yang baru, ada dua gambar) sekarang ini boleh dikesan dengan pengimbas dengan segera tanpa perlu ke pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk menyemak maklumat data berkenaan. 
“Ianya boleh disemak melalui pembacaan dari segi ‘bar code’. Dalam tempoh sepanjang Rancangan Malaysia Ke-10, saya syorkan seluruh penduduk Malaysia memegang MyKad yang baru ini,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan majlis sambutan Hari Inovasi KDN 2013 di Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, semalam. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.