Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 29 November 2013

Tertukar Dengan Bayi Lelaki Lain Di Hospital

Seorang lelaki Jepun tertukar dengan bayi lelaki lain semasa dilahirkan di hospital 60 tahun lalu 

Lelaki itu menjadi bayi kepada wanita miskin selepas 13 minit dilahirkan (foto hiasan)

Sebuah mahkamah daerah Tokyo mengarahkan hospital terbabit membayar lelaki itu 38 juta yen (RM1.201 juta). Foto: JDP


TOKYO - Seorang lelaki Jepun berusia 60 tahun yang tertukar ketika lahir berkata, beliau berharap untuk memutar semula masa beberapa hari selepas memenangi saman terhadap hospital yang melakukan kesilapan menyebabkannya hidup dalam kemiskinan. 
Lelaki terbabit memberitahu, beliau terkejut apabila mengetahui bahawa kehidupan sebenar adalah sebaliknya. 
Saya hairan bagaimana perkara ini boleh berlaku. Saya langsung tidak mempercayainya. Secara jujur, saya tidak dapat menerimanya. 
Saya sepatutnya mempunyai kehidupan yang berbeza. Saya mahu (hospital) memutarkan semula masa kepada hari saya dilahirkan, katanya. Lelaki terbabit tidak didedahkan namanya. 
Sebuah mahkamah daerah Tokyo minggu ini mengarahkan hospital terbabit membayar sejumlah 38 juta yen (RM1.201 juta) terhadap kesilapan yang dilakukan pada 1953 di mana lelaki terbabit tertukar dengan bayi lelaki lain yang dilahirkan 13 minit selepas kelahirannya. 
Sebanyak 32 juta yen (RM1.01 juta) turut diberikan kepada lelaki terbabit manakala selebihnya enam juta kepada tiga lagi adik-beradik kandungnya. AFP/Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.