Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 3 Februari 2014

Jangan Terbeli Kereta 'Piang'

Memiliki kereta Mercedes seperti ini memang menjadi idaman. Foto: Yusof 

Pastikan anda membeli kereta daripada penjual yang sah. Foto: Yusof


KUALA LUMPUR – Satu sindiket dipercayai didalangi penarik kereta kini aktif menjual semula kereta-kereta mewah yang mahu ditarik oleh bank kepada pelanggan berminat dengan harga serendah RM20,000. 
Dikenali sebagai kereta ‘piang’ atau kereta sakit, ia mempunyai permintaan tinggi disebabkan harga yang murah berbanding harga pasaran. 
Kereta tersebut juga selamat digunakan tanpa sebarang masalah diganggu oleh pihak berkuasa walaupun menjadi buruan pihak bank. 
Presiden Establishmen Tribunal Timbangtara Malaysia (MATE), Datuk Dr. Munsyi Muslim Yacob (gambar kecil) berkata, modus operandi sindiket tersebut adalah dengan memujuk pemilik asal kereta yang gagal melunaskan bayaran bulanan supaya menjual kenderaan tersebut kepada mereka. 
Jelas beliau, pemilik kereta yang tidak mempunyai pilihan terpaksa bersetuju menjual kereta itu bagi mengurangkan kerugian yang dialami walaupun mengetahui bakal berhadapan risiko disenarai hitam oleh pihak bank. 
“Apabila pemilik kereta bersetuju untuk menjualkan kereta itu, satu surat perjanjian dibuat oleh penarik kereta supaya pemilik kereta tidak membuat laporan kepada pihak polis dan bank mengenai urusan jual beli tersebut. 
“Dianggarkan hampir 1,000 kes seperti ini berlaku setiap tahun dan ia amat sukar diselesaikan,” katanya kepada Kosmo!.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.