Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 5 Februari 2014

Lee Kuan Yew Yang Semakin Lanjut Usia

Pengasas Singapura, Lee Kuan Yew dimasukkan ke Hospital Besar Singapura pada Ahad lalu selepas diserang demam dan batuk

Kuan Yew yang secara tradisi hadir di majlis makan malam di kawasan pilihan rayanya di Tanjong Pagar gagal hadir pada tahun ini

Kuan Yew semakin lemah sejak isteri yang dikahwininya selama 63 tahun, Kwa Geok Choo meninggal dunia pada 2010

Kuan Yew semasa majlis pengkebumian isterinya pada tahun 2010

Saat bahagia Kuan Yew di samping isteri dan anak-anak

Kuan Yew dipuji kerana mengubah pulau ini daripada sebuah pulau yang mundur menjadi antara ekonomi terkaya di Asia

Kuan Yew berkhidmat sebagai Perdana Menteri dari tahun 1959 hingga 1990

Kuan Yew berkata, beliau berasa semakin lemah dan mahu meninggal dunia tanpa menderita sakit yang panjang


SINGAPURA - Pengasas Singapura yang juga bekas Perdana Menteri, Lee Kuan Yew (gambar) kini beransur sembuh di hospital selepas dirawat kerana mengalami jangkitan kuman, menurut kenyataan kerajaan negara ini semalam. 
Setiausaha Akhbarnya, Yeong Yoon Ying berkata, Kuan Yew, 90, dimasukkan ke Hospital Besar Singapura pada Ahad lalu selepas beliau diserang demam dan batuk yang teruk disebabkan oleh jangkitan bakteria. 
"Beliau kini diberikan ubat antibiotik dan beransur sembuh. Kuan Yew dinasihatkan oleh doktor-doktornya supaya tidak muncul di khalayak," kata Yoon Ying. 
Tambah setiausaha akhbar tersebut, Kuan Yew yang kekal sebagai anggota Parlimen selepas melepaskan jawatan penasihat Kabinet, tidak akan menghadiri majlis makan malam Tahun Baru Cina petang semalam di Tanjong Pagar di sini. 
"Beliau mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada penduduk Tanjong Pagar dan seluruh warga negara ini," tambah Yoon Ying. 
Kuan Yew mengekalkan tradisi menghadiri majlis makan malam di kawasan pilihan rayanya di Tanjong Pagar sejak beberapa dekad lalu tetapi gagal hadir buat kali pertama tahun ini ekoran masalah kesihatan. 
Beliau yang merupakan bapa Perdana Menteri sekarang, Lee Hsien Loong dipuji kerana mengubah pulau ini daripada sebuah pulau yang mundur menjadi antara ekonomi terkaya di Asia. 
Beliau berkhidmat sebagai Perdana Menteri dari tahun 1959 hingga 1990. Kuan Yew diganti oleh timbalannya, Goh Chok Tong yang kemudian menyerahkan kuasa kepada Hsien Loong pada 2004. 
Parti pemerintah, Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang diasaskan bersama oleh Kuan Yew berkuasa dalam setiap pilihan raya negara ini sejak tahun 1959. 
PAP kini menguasai 80 daripada 87 kerusi di Parlimen. 
Dalam sebuah buku yang diterbitkan tahun lalu, negarawan Asia itu berkata, beliau berasa semakin lemah dan mahu meninggal dunia tanpa menderita sakit yang panjang. 
Kuan Yew semakin lemah sejak isteri yang dikahwininya selama 63 tahun, Kwa Geok Choo meninggal dunia pada 2010. - AFP/Kosmo!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.