Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 4 Februari 2013

Suu Kyi Baca Semua Buku Harry Potter

Aung San Suu Kyi. Foto: asiasociety.org

Harry Potter, hasil karya JK Rowling. Foto: en.gtwallpaper.com

JK Rowling bersama hasil karyanya, Harry Potter. Foto: englishexercises


NAYPYIDAW - Pemimpin pembangkang Myanmar Aung San Suu Kyi mengatakan, kisah pengembaraan Harry Potter merupakan salah satu pemangkin semangatnya semasa berada dalam tahanan rumah. Suu Kyi sangat menggemari buku karangan JK Rowling itu. 
Dalam suatu festival sastera, pemenang Nobel Keamanan itu menceritakan kepada para pengunjung tentang novel fiksyen Harry Potter. Menurut Suu Kyi, novel itu menjadi salah satu pemangkin semangatnya ketika berada dalam tahanan. Selain menjadi pemangkin semangat, Suu Kyi menganggap novel tersebut sebagai salah satu sumber inspirasinya. 
"Saya mengaku di hadapan anda, saya membaca semua buku Harry Potter," ujar Suu Kyi. 
Para pengunjung festival itu tertawa apabila wanita berusia 67 tahun itu membandingkan perjuangannya menegakkan demokrasi di Myanmar dengan kisah pengembaraan Harry Potter.
"Saya sangat tidak menyedari, mengapa saya boleh bertindak dengan berani seperti yang dilakukan kanak-kanak itu (Harry Potter). Jadi, ketika ramai orang memperkatakan tentang keberanian saya, saya rasa mereka semua tidak mengerti apa-apa tentang Harry Potter," tambahnya. 
Selain Harry Potter, Suu Kyi juga meminati novel detektif. Dari novel tersebut, Suu Kyi banyak mempelajari hal-hal yang berkaitan dengan jenayah dan pelbagai sikap manusia. 
Pada ketika yang sama, Suu Kyi menyebut nama seorang novelis asal Perancis, Victor Hugo yang menulis kisah Hunchback of Notre Dame (1831) dan Les Miserables (1862). 
Nama Victor Hugo pernah disebut oleh Suu Kyi semasa beliau berkunjung ke Perancis untuk bertemu dengan Presiden Francois Hollande. Suu Kyi mengagumi karya romantis Hugo, terutama dalam Les Miserables. - Daily Mail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.