Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Khamis, 7 Februari 2013

Duit Simpanan RM14 Ribu Di Bawah Bantal Lesap

Semek menunjukkan tingkap rumahnya yang diumpil pencuri yang melarikan melarikan barang kemas bernilai kira-kira RM100,000 dan wang tunai RM14,000. Foto: Sinar Harian


DUNGUN – Niat pasangan suami isteri untuk menghadiahkan hasil jualan tanah kepada anak-anak mereka hancur apabila wang tunai RM14,000 yang dilsimpan di bawah tilam di rumah mereka dekat sini dikebas dalam kejadian pecah rumah, pagi kelmarin. 
Turut dicuri ialah barang-barang kemas, termasuk gelang dan cincin emas yang semuanya bernilai kira-kira RM100,000. 
Kejadian itu dipercayai berlaku ketika Semek Abdul Rahman, 65, dan suaminya, Ismail Mohd, 70, yang menjaja sayur menggunakan van bergerak, keluar membeli barang di pasar Dungun. 
Semek berkata, kes pecah rumah itu disedari seorang cucunya, Amin Mohd Khir, 17, yang tidur selepas pulang dari tempat kerja. Amin menghubungi bapanya setelah melihat barang-barang dalam rumah mereka berada dalam keadaan berselerak sebaik terjaga daripada tidur. 
Menurut Semek, sebelum itu, dia meninggalkan rumah bersama suaminya selepas solat Subuh kira-kira jam 6.15 pagi dan ketika itu difahamkan barang kemas miliknya masih tersimpan rapi dalam laci. Wang tunai RM14,000 disimpan di bawah tilam, tempat tidur suaminya. 
Selepas mendapat berita mengejutkan itu, Semek terus pulang ke rumah dan melakukan pemeriksaan. 
“Wang tunai RM14,000 hasil jualan tanah pusaka suami dan barang kemas milik saya yang disimpan dalam laci lesap. Terdapat kesan umpil pada tingkap belakang,” katanya. 
Tambahnya, barang kemas termasuk beberapa gelang tangan dan cincin bernilai kira-kira RM100,000 disimpannya sejak lebih 20 tahun lalu. 
“Kami bercadang untuk membahagikan wang itu kepada anak-anak yang bakal pulang bercuti sempena perayaan Tahun Baru Cina nanti, jadi kami tidak masukkan ke dalam akaun bank. 
“Tak sangka pula ia akan diambil pencuri,” kata Semek. 
Semek membuat laporan di Balai Polis Paka dan polis sedang menyiasat kes tersebut. - Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.