Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Isnin, 24 Disember 2012

Kapal Yang Hebat Akhirnya Jadi Besi Buruk

Kapal Queen Elizabeth 2 (QE2) pada zaman kegemilangannya.

QE2 semasa dirasmikan tahun 1967 di Scotland.

Dubai merancang untuk menukarkan QE2 menjadi hotel 1,000 bilik mewah di hujung pulau Palm Jumeirah.

Kapal Queen Elizabeth 2 (QE2) akan dijual sebagai besi sekerap kepada Cina.

Langkah ini adalah ekoran kegagalan selepas bidaan minit terakhir untuk membawa ia kembali ke Britain sebagai sebuah hotel lima bintang terapung.

Kapal laut ikonik yang juga pernah berkhidmat sebagai pengangkut tentera semasa  Perang Falklands telah berlabuh di pelabuhan komersil Dubai sejak ia dijual pada tahun 2008.

Dubai asalnya merancang untuk menukar QE2 menjadi hotel 1,000 bilik mewah di hujung pulau Palm Jumeirah. Tetapi emiriah itu telah terjejas teruk akibat krisis hutang.

Awal bulan ini, sebuah konsortium British menawarkan untuk membawa QE2 ke London dan menukarkannya menjadi hotel lima bintang yang berlabuh bertentangan dengan O2 Arena.

Tawaran QE2 London disokong oleh Canselor George Osborne dan Datuk Bandar London, Boris Johnson yang mendakwa projek itu boleh memberi 2,000 pekerjaan kepada penduduk London.

Osbone
Johnson
Walau bagaimanapun krew Cina seramai 20 telah menaiki QE2 pada Jumaat lalu yang mencetuskan kebimbangan yang ia telah dijual sebagai sekerap.

Mereka menggantikan krew seramai 40 orang yang telah mengekalkan QE2 di Port Rashid untuk empat tahun yang lalu.

Roger Murray dari QE2 London berkata, "Kami telah diberitahu kapal itu akan dimasukkan ke dalam dok kering sebelum dibawa ke destinasi yang tidak diketahui di timur jauh."

"Itu adalah satu tragedi kerana ia bermakna hampir pasti QE2 akan dijual sebagai sekerap." 
"Pelabur kami akan memberikan £ 20 juta untuk kapal tersebut ditambah £ 60 juta lagi untuk pengubahsuaian dan kos membawa kapal itu kembali ke Britain.

"Tetapi kapal itu boleh meningkat sebanyak £ 20 juta sebagai besi sekerap dan boleh mendapat wang tunai Cina dengan segera'.

Kapal QE2 belayar antara tahun 1969-2008 dengan megahnya.

Asalnya QE2 menampilkan tiga kelas perkhidmatan, yang pernah ditumpangi pelakon terkenal seperti Elizabeth Taylor dan Richard Burton dan menangkap imaginasi penumpang yang kurang mewah, yang disekat oleh tangga dan lif daripada memasuki ruang kelas pertama untuk mengintip.

Penumpang berpakaian gaun formal dan 'tuxedos' untuk makan malam dan dihiburkan oleh bintang terkenal.

Pada bulan Mei 1982, kapal 70,000 tan ini menjadi sebahagian daripada pasukan petugas yang digunakan untuk menawan semula Falklands. Tiga pad helikopter telah dipasang dan lounge penumpang telah digunakan sebagai asrama.

Apabila Istithmar - sebahagian daripada konglomerat Dubai World membeli QE2 dari Cunard pada tahun 2007, ia bersetuju tidak akan menjual kapal itu sekurang-kurangnya selama sepuluh tahun.

Tetapi satu sumber yang rapat dengan Dubai World berkata, beliau percaya 'pengubahsuaian kontrak telah bersetuju' membenarkan kapal itu dijual dalam bentuk besi sekerap.

Alaric Errington dari organisasi yang dipanggil Ekuiti Kewangan telah mengetuai konsortium pelaburan di sebalik tawaran QE2 London.

Beliau berkata, "Ini adalah satu peluang yang hebat dan kami mengemukakan cadangan yang sangat bersifat komersial yang telah direka untuk memberikan pulangan masa depan kepada Dubai."

"QE2 adalah ikon tetapi cadangan kita juga adalah perniagaan yang bijaksana. Kos mengubahsuai QE2 dan membawa kembali ke UK adalah tidak lebih daripada memperoleh tanah di pusat bandar London untuk membina sebuah hotel mewah."

"Jika Cina membeli QE2 untuk besi sekerap maka mereka akan membayar wang tunai dengan cepat." 
Dubai World enggan memberikan komen.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.