Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Ahad, 16 Disember 2012

Apa Pandangan Bekas Gabenor Huckabee

Bekas Gabenor Arkansas Mike Huckabee mendakwa punca sebenar peristiwa tembakan tragis adalah kerana kita telah 'secara sistematik mengeluarkan Tuhan' dari sekolah-sekolah awam.

Namun ramai pemerhati dan pengulas politik, khususnya orang-orang yang lebih liberal, sekali lagi menyeru agar diwujudkan undang-undang kawalan senjata api yang lebih ketat.

Huckabee memberitahu penonton Fox News bahawa anda tidak boleh menghentikan tembakan sekolah ini sifat 'kecuali anda menukar hati rakyat.'

Ibu bapa Lanza memfailkan perceraian pada tahun 2008. Berdasarkan rekod mahkamah, bapanya, Peter Lanza, tinggal di Stamford, Conn, dan bekerja sebagai pengarah cukai untuk General Electric. Manakala ibunya, Nancy Lanza adalah seorang guru ganti di Sandy Hook Elementary School.
Nancy Lanza ditembak oleh anaknya, Adam Lanza.
Peter Lanza, ayah Adam Lanza
Pengetua sekolah, Dawn Hochsprung, 47, (kanan) telah ditembak mati semasa cuba menyelamatkan murid-murid dari lelaki bersenjata Adam Lanza.
Presiden Barack Obama mengesat air mata semasa beliau menyampaikan ucapan pada hari Jumaat ketika mengulas peristiwa tembakan di sekolah.

Pandangan Michael Bloomberg pula.....
NEW YORK: Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg, mengecam Presiden Barack Obama semalam selepas Presiden Amerika Syarikat itu menggesa “tindakan bermakna” diambil ekoran keganasan di Newtown, Connecticut. 
Dikenali sebagai aktivis yang cenderung mahu pemilikan senjata api dikawal, Bloomberg mengeluarkan kenyataan itu melalui Mayors Against Illegal Guns - pertubuhan diasaskannya bersama Datuk Bandar Boston, Thomas Menino. 
“Obama bertindak betul menyatakan kesedihan kepada keluarga mangsa di Newtown, tetapi AS memerlukan dia menghantar undang-undang ke Kongres bagi mengatasi masalah ini,” katanya. Menurut Bloomberg, menggesa supaya tindakan bermakna tidak mencukupi, sebaliknya semua pihak mahukan tindakan serta-merta. “Kita mendengar retorik sebelum ini. Apa yang kita tidak lihat ialah kepemimpinan, sama ada dari Rumah Putih atau Kongres,” katanya. - Reuters / myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.