Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 28 Disember 2012

Perasaan Anti-Yahudi Meningkat Di Britain

Foto: Googleimages

LONDON - Kerajaan Britain melaporkan fenomena peningkatan anti-semit atau kebencian terhadap warga Yahudi di negara tersebut yang berlaku sejak serangan Israel ke atas Semenanjung Gaza pada November lalu.

Kerajaan menyebut tentang fenomena anti-semit akan meningkat di Britain setiap kali Israel melakukan serangan ke atas wilayah Palestin.

"Fenomena anti-semit meningkat selepas Israel melakukan serangan ke Palestin, sama seperti yang berlaku pada tahun 2008-2009 lalu," ujar Menteri Kemasyarakatan Britain, Don Foster.

The Community Security Trust (CST), sebuah NGO yang mengawasi fenomena anti-semit di negara Ratu Elizabeth itu menyatakan, fenomena tersebut meningkat sehingga dua kali ganda.

Tindakan anti-semit yang ditemui oleh CST antara lain berbentuk hinaan verbal terhadap warga Yahudi, Grafiti yang menghina bangsa Yahudi, dan pernyataan anti-semit yang ditulis di laman web media sosial seperti Twitter dan Facebook. Walaupun begitu kerajaan mengawasi agar tidak berlaku insiden kekerasan terhadap warga Yahudi.

"Kerajaan British telah memberi amaran kepada pihak polis agar lebih ketat mengawasi fenomena anti-semit. Kerajaan juga akan menyediakan polisi untuk mencegah peningkatan fenomena anti-semit jika dirasakan perlu," sebut Foster.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.