Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Selasa, 11 Disember 2012

AS Tidak Lagi Dominasi Dunia Tahun 2030

Menjelang 2030, China dan India akan menggantikan AS dan EU dari segi kuasa, menurut laporan NIC

 Bandar pelabuhan Shanghai mempunyai penduduk lebih 18 juta orang. Laporan NIC mengatakan bahawa orang akan bersaing untuk sumber pada 2030

Laporan NIC juga mengatakan bahawa dua pertiga daripada penduduk dunia akan tinggal di bandar-bandar menjelang 2030 dan bandar Shanghai merupakan bandar yang paling sibuk di China.

Kajian NIC bertujuan untuk membantu pelan dasar bagi niaga hadapan yang terbaik dan paling teruk mungkin akan datang. Foto menunjukkan bandaraya New York.

India adalah sebahagian daripada trend global yang sedang menuju ke arah pembandaran, di mana lebih daripada separuh penduduk dunia akan tinggal di bandar-bandar.

Golongan kelas pertengahan di India akan berkembang pesat menjelang 2030 dan akan menggunakan banyak barangan dunia.


WASHINGTON - Amerika Syarikat (AS) dijangka tidak akan lagi menjadi negara kuasa besar dunia yang tunggal menjelang tahun 2030. Hal tersebut dinyatakan dalam laporan kajian masa depan yang dikeluarkan salah satu agensi perisikan kerajaan AS, Majlis Perisikan Nasional (National Intelligence Council / NIC). 
"Dengan meningkatnya kemampuan negara-negara lain, dominasi AS dalam politik antarabangsa sejak berakhirnya Perang Dunia II akan berakhir. AS akan tetap menjadi negara terkuat namun bezanya dengan negara lain tidak begitu jauh seperti sekarang ini, "sebut laporan tersebut. 
Laporan itu juga menganggarkan China, India dan Brazil akan menjadi kawasan ekonomi terbesar dunia mengatasi Amerika Utara dan Eropah. Asia akan mengatasi kedua-dua kawasan itu dari segi keluaran dalam negara kasar (KDNK), populasi, pembiayaan ketenteraan, dan pelaburan teknologi. 
Menjelang tahun 2030, keganasan juga dijangka akan berkurangan akibat penurunan pengaruh pemikiran radikal di dunia Islam. Pada masa tersebut, tindakan keganasan dijangka lebih condong kepada penggunaan teknologi berbanding alat ketenteraan. 
Para pengganas yang pakar menggunakan teknologi akan melakukan keganasan dengan cara mengganggu sistem ekonomi dan kewangan dunia. Tindak-tanduk mereka mungkin lebih didorong oleh faktor ekonomi berbanding politik, iaitu mereka akan menawarkan khidmat kepada pihak-pihak yang memerlukan bagi mendapatkan bayaran. 
Bagaimanapun, NIC mengingatkan bahawa ramalan mereka tidak semestinya tepat. Ramalan yang mereka sediakan adalah lebih kepada tujuan untuk membantu pihak pembuat dasar di AS membuat polisi yang bersifat jangka panjang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.