Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Jumaat, 1 Februari 2013

SMS Pembunuh Bersiri Cari Mangsa Tidak Benar

Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah. Foto: Sinar Harian

Foto: tv3.com

William Lau dilaporkan hilang pada 16 Januari di Jalan Putra Mahkota, Putra Heights, Subang Jaya dan ditemui mati berhampiran Jeti Sungai Sireh di Pelabuhan Klang pada 24 Januari lepas. Foto: imej google


SHAH ALAM - Polis tidak menerima sebarang laporan berhubung khidmat pesanan ringkas (SMS) dan mesej teks amaran kononnya terdapat seorang pembunuh bersiri yang mencari mangsa dari kalangan kanak-kanak. 
Justeru, Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah meminta semua pihak supaya tidak menyebarkan berita tidak sahih yang boleh menimbulkan tekanan emosi dan kebimbangan di kalangan penduduk. 
"Saya meminta pihak tertentu agar berhenti membuat sebarang spekulasi tentang apa jua kes termasuk kehilangan kanak-kanak kerana ia boleh mengganggu perasaan keluarga, rakan-rakan dan pihak terlibat dengan mangsa. 
"Maklumat yang tidak tepat juga akan menganggu siasatan pihak berkuasa," katanya pada sidang media di Pusat Media Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di sini, hari ini. 
Beliau diminta mengulas laporan sebuah portal berita semalam yang mendakwa mesej teks amaran kepada orang ramai mengenai seorang pembunuh bersiri yang mencari mangsa dari kalangan kanak-kanak mula tersebar sejak kehilangan William Yau Zhen Zhong. 
William Lau dilaporkan hilang pada 16 Januari di Jalan Putra Mahkota, Putra Heights, Subang Jaya dan ditemui mati berhampiran Jeti Sungai Sireh di Pelabuhan Klang pada 24 Januari lepas. 
Tun Hisan turut meminta semua pihak supaya tidak panik dengan mengambil tindakan terburu-buru sekiranya berdepan dengan kes kanak-kanak hilang terutamanya apabila kanak-kanak terbabit dipercayai diculik. 
Beliau berkata perkara itu perlu dimaklumkan terlebih dahulu kepada polis bagi memastikan keselamatan mangsa terjamin. 
"Maklumkan dahulu kepada polis kerana jika kes membabitkan penculikan, gambar kanak-kanak tidak akan diedarkan kerana ia boleh mengancam nyawa mangsa," katanya. - Bernama


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.