Allah berfirman dalam al-Quran:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Mafhum Surah al-Asr: ayat 1 - 3.

Rabu, 2 Januari 2013

Pasukan Israel Menyamar Peniaga Sayur

Pertempuran di Tamoun. Foto: AP


TAMOUN - Pasukan Israel melakukan serangan dan menangkap warga Palestin di wilayah utara Tebing Barat dengan menyamar sebagai peniaga sayur-sayuran, namun  penyamaran mereka disedari oleh penduduk tempatan.
Para suspek ditangkap secara kekerasan menyebabkan penduduk tempatan merasa marah.

Peristiwa itu berlaku pada pagi Selasa, bermula dengan seorang tentera Israel yang menyamar sebagai peniaga sayur-sayuran menangkap seorang penduduk Palestin. 
Pasukan Israel yang lain kemudiannya memasuki bandar tersebut dan penduduk tempatan menyambut mereka dengan lemparan batu.

Pasukan Israel membalas dengan gas pemedih mata dan menembak peluru getah dan peluru tajam ke arah penduduk tempatan. Para pemuda Palestin kemudian mengusir pasukan Israel dengan membentuk halangan menggunakan kenderaan-kenderaan yang dibakar.

Menurut penduduk bandar Tamoun, 10 orang penduduk Palestin cedera terkena peluru tajam. Para mangsa yang cedera adalah suspek yang tergabung dalam kumpulan Jihad Islam Palestin. Bagaimanapun, nama-nama penduduk Palestin yang ditangkap Israel belum dikeluarkan hingga kini.

Media Israel melaporkan, beberapa anggota pasukan negara Yahudi itu cedera akibat lemparan batu penduduk Palestin. Selain membaling batu, para penduduk Palestin juga melempar bom molotov ke arah pasukan Israel. - Associated Press


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang menggunakan perkataan kesat dan lucah atau tidak sopan tidak akan disiarkan.